کارمند دانشگاه هنر - سیروس کریمی پور

وبلاگ کارمند دانشگاه هنر - سیروس کریمی پور, وبلاگی جهت اطلاع رسانی در باره وضعیت کارکنان دانشگاه هنر می باشد واگر انتقادی هم می شود, این انتقاد در جهت بهبود وضعیت کارکنان دانشگاه می باشد وخدای ناکرده قصد توهین به هیچکس را ندارم

بهداشت روانی محیط کار و دانشگاه هنر(2)

بخش دوم

5- شناسایی دلایل واقعی کم کاری، غیبت از کار، بی حوصلگی و بی علاقگی به کار، کم توجهی و بی دقتی کارکنان توسط مدیر و پرهیز از قضاوتهای کورکورانه و جلو گیری از پیشداوری.

6- آشنا ساختن کارکنان با واقعیت های محیط کار و حذف عوامل و معیار های سازمانی که از نظر اخلاقی و فرهنگ سازمانی و انسانی صحیح تلقی نمی شود.

مشاغل مختلف به لحاظ کارکرد در مکانها و فضاهای مختلفی صورت می گیرد و به لحاظ جغرافیایی ممکن اختلاف داشته باشند. برخی مشاغل در محیط باز و برخی مشاغل در محیط بسته انجام میگیرند. در محیط های بسته میزان روشنایی کافی و مناسب از اهخمیت زیادی برخوردار است؛ به طوری که نور کم و یا نور زیاد می تواند تاثیرات منفی روی کارمند داشته باشد، مانند تاثیر روی دستگاه بینایی و یا تاثیرات روانی و ممکن است باعث خستگی زودرس و تحریک پذیری بشود که در این حالت فرد بازده مناسبی ندارد و ویژگیهای روانی منفی را از خود بروز می دهد.

داشتن محیطی که از سروصدای غیر استاندارد برخوردار باشد، بر روی دستگاه شنوایی افراد تاثیر می گذارد و ممکن است آزار دهنده باشد.

حرارت و رطوبت نامناسب، مثلا" زیاد گرم و یا سرد باعث اختلال در بازدهی کاری می شود و به لحاظ روانی فرد را مستعد بروز ناهنجاری رفتاری قرار می دهد. مشکلات جسمی مانند ناراحتی مفاصل،سرماخوردگی و ناراحتی های مربوط به دستگاه تنفس در چنین محیطهایی بیشتر دیده می شود.

رنگها به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در محیط کار می تواند بر روحیه و شرایط روانی فرد تاثیر داشته باشد و به عنوان یک عامل محرک و یا کسالت آور می تواند باشد.رنگ محیط کار باید با نوع کار تناسب داشته باشد و فرد را در شرایط کاری خوبی قرار بدهد.

آلودگی محیط کار وبهداشت آن امری مسلم و روشن است.

تراکم ساعات کاری و زمان کار از دیگر عوامل تاثیرگذار در بهداشت روانی محیط کار است. تراکم زیادکاری و انجام کار در ساعات نامناسب که با خستگی و ضعف جسمی و روانی همراه هستند با تداوم در طول زمان، سلامت جسمی و روانی فرد را تهدید خواهند کرد.

عوامل مربوط به مسائل ارتباطی، از جمله عومل تاثیرگذار هستند که بر روی فرد اعم از سلامت و یا عملکرد او در محیط کار تاثیر می گذارند. نوع ارتباطات موجود در محیط کار، نفوذ و اعمال قدرت مدیر، شیوه ارتباطی و شخصیت و اهداف فرد، نقش مهمی در بهداشت روانی فرد و میزان رضایت و خشنودی او از محیط کار را دارند.

حال با مطالب بیان شده، یعنی اصولی که بعنوان بهداشت روانی محیط کار مطرح شد، به این سوال پاسخ دهیم که:

1- این اصول تا چه اندازه در دانشگاه هنر مطرح و قابل پیاده شدن است؟

2-مدیریت دانشگاه خود را ملزم به رعایت این اصول میداند؟

3-کارکنان دانشگاه در تعامل با دانشگاه و مدیریت آن، چه نقشی در بهداشت روانی محیط و سالم نگهداشتن آن دارند؟

ادامه دارد...

  
نویسنده : سیروس کریمی پور ; ساعت ٤:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/٢٢